Hatar folk som inte fattar...

Detta hände i morse och jag svär till gud att jag inte överdriver!
Först ringer det på dörren på förmiddagen, jag tänkte att det är nog en försäljare eller dom där läskiga jehovas vittnen..så jag öppnade inte..och dessutom stod jag med Angelo i badet.
Och nu skojar jag inte men den här eller dom står kvar och ringer MINST tjugo gånger...
Hade det varit något viktigt så hade dom ju ringt på mobilen..men vafan visa lite respekt när man har småbarn!
Jag fick aldrig reda på vem det var då dom tjugo gångerna inträffade inom loppet av fem minuter då jag badade honom..och jag låter inte folk störa mig hur som helst heller...
Hade det ringt EN gång till när jag var klar så hade denna fått en dörr i ansiktet så arg var jag.
Fick höra från en vem det kunde ha varit men jag låter det vara osagt då jag ej sett det med egna ögon.

Men över till roligare saker:
Här är tårtan som Lotte har bakat..ni kan besöka henne på http://bullemamman.blogg.se


Man ser inte allt arbete hon lagt ner på den men det är snöflingor på kanterna...superfin var den och god med :) AHLGRENS BILAR FLUFF I OCH HALLON. Sugarpaste ovanpå.


Här är min glada son som nästan alltid är såhär glad:


Man smälter..


Världens goaste bebis..


Det här leendet får jag när han vaknar, när han ska sova, när han ska äta..ja hela tiden :)
Han skrattar med ljud sen en tid tillbaka...och jag riktigt smälter när jag hör det...
Han är väldigt gosig av sig också, han ligger gärna på min mage och bara myser..på natten ska han sova brevid mig så nära han bara kan...så sött :)

En rolig sak som hände på för kvällen var att Emelina plötsligt rusar ut till mig hysteriskt och gallskriker...
Jag frågade vad som hade hänt för det var precis som om någon pajat rutan eller något annat katastrof artat hade skett..om man läste av hennes min.
Så säger gullungen såhär: "mamma min Ninni (snutte lammet) ligger där bakom" (pekar bakom sängen)...hon säger detta i panik som om Ninni vore död och hon aldrig skulle få se han igen.
Jag verkligen kände hur det hjärtskärande det var....så jag lugnade henne och sa att det inte var någon fara, att mamma skulle ta fram honom med hjälp av golvmoppen...älskade unge :)

En mindre rolig sak som hände i morse när jag matade angelo i mitt rum för det är lugnast där var att när jag matat klart honom och går ut i köket för att skölja ur nappflaskan ser jag en chockartad upptäckt....OBOY med vatten över hela golvet i köket med bestick och kakor och lite annat...
Att be barnen städa efter sig kan man ju glömma i den situationen, och att skälla på dom lönar sig inte men det gjorde jag ändå för det var inte liite oboy vill jag lova. Och Emelina är såpass stor att hon förstår vad som är rätt och fel.
In på rummen under tiden jag städar köket följt av två illtjut inifrån rummet haha...

Förut så hällde Emelina ut allt inehåll i min väska över golvet..typ tusen kvitton och lite annat..men sånt bryr jag mig inte om..lite bus måste dom få göra då och då..man kan inte bli arg för allt.
Samma som att barnen måste få vara med och bestämma/välja saker, man kan inte bara säga nej hela tiden, vet föräldrar som gör så.
Och sen säger man nej till en sak så måste den saken betyda nej även nästa gång ananrs blir det förvirrande för barnet..detta gäller givetvis inte allting..men tex om emelina hämtar saxen ur lådan..det är ett big no no här hemma om inte jag är med och hjälper henne..skulle jag säga ja till det en gå¨ng så kommer hon springa och hämta den 67 gånger till liksom. Och kanske klippa av lilla systers hår..vem vet..haha

En skillnad mellan araber och svenskar som jag har lovat att berätta om är att om jag tex är på dagis eller i en affär/buss och en mamma med sitt barn är där så kasnke barnet gör något olämpligt..då börjar mamman skälla ut barnet..men det märker inte vi svenskar för vi förstår ju inte vad dom säger.. för dom har ju oftast samma tonläge..ni vet sådär så det låter som om dom tjafsar eller något.. men häromdagen när jag var på dagis och skulle hämta barnen så var en mamma där och skulle hämta sina barn.........och dom sprang runt och ville inte gå med...då blev hon arg och sa massa saker..fast i en lugnare ton för att ingen ska märka liksom..men jag förstod lite av vad hon sa..och till slut kom dom som små pilar sprigandes efter henne haha :)
Dom har fördelen med det..för inte hade jag börjat skälla ut mina barn på dagis..men hade jag varit i ett annat land där ingen förstod språket så hade man ju kunnat säga till på ett annat sätt utan att alla glor :)

En annan sak är att dom alltid Alltid sitter och snackar om nyheter och då men ar jag inte allmänt vad som har hänt utan om vem som gjort vad.. tex...bla bla s systers man har gjort så mot bla blas kompis brors frus son som är gift med bla bla bla...och den har gift sig med den..och den har stulit det från den..och inom loppet av några minuter vet hela stan om det..och det bir dagens samtalsämne innan man ens själv vet om det...eller så sitter dom och jämför hur duktiga deras barn är, eller vem som köpt dyrast saker..ni vet tv, bil etc. och hur mycket dom tjänat och prutat på saker....

En rolig sak är om man är inne på blocket och hittar en annons på tex en bil..man ser att annonsen är kraftigt felstavad men säljaren heter anders eller niclas eller något annat typiskt svenskt namn.. så ringer man upp...vem svarar inte då? inte anders iallafall utan det är en Ali eller något liknande.
VARFÖR gör alla araber så? haha är det lättare att få sålt om man spelar svensk eller vadå? det är bara störande tycker jag. Sen komemr ju alla sista pris kompis och sånt och man vill bara lägga på luren typ haha :) ELLER så ska dom pruta på bensinen i tanken..ja ni läste rätt..
om man säljer en bil till en arab så prutar dom på att det inte är bensin i tanken..men hallå?! Eller så prutar dom på att dom betalat bensin för att åka hit..man bara..men vafan jag ska väl inte betala din resväg eller... haha såå typiskt araber jag lovar..

Och det värsta jag vet....:
När det är ramadan så det är serier på tvn HELA TIDEN...och då sitter alla bänkade framför tvn och låtsas att dom är så mycket smartare än dom i programmet och tror att allt är på riktigt..men det jobbigaste är att det är ingen ide att prata med en arab som kollar på tv...glöm det...dom är liksom inne i programmet haha..men under ramadan så kommer nästa serie och nästa..och man blir irriterad till slut för serierna går före allt annat haha
Och så hör man någon säga " varför han gjorde inte så istället, han är inte smart nu kommer dom göra så och så..."
dom sitter och tänker ut hela serien i förväg....
Och dramat i serierna är som teater.... fast dom gillar absolut inte våra program heller ....man kollar inte på svensk tv om det inte är tex eurovision eller något liknande..därför att det ofta kan komma scener som innehåller lättklädda personer, festande osv..
Sen i deras nyhetsprogram så är det inte som i våra... i deras ser man ofta krig och man ser verkligheten i det hela..döda människor på gatan osv... men i sverige klipper vi bort sådant..man visar inte döda människor så.... jag blev helt chockad första gånger jag såg på arabisk tv..det var blod och döda människor överallt....däremot reklamen tycker jag är bra..mycket roligare reklam än vad vi har...

Och en sista rolig grej är att araber har oftast inga husdjur förutom fåglar...varför just fåglar??
hundar förstår jag varför....katter ok...men kaniner, marsvin och sånt? varför just fåglar? Mne vad jag har förstått det så är det för att hundar och katter går i sitt eget bajs och kiss..tex katten går på kattlådan..och det är inte så renligt..hunden går ute..och sen in med smutsiga tassar.. och sen kasnke hoppar upp i sängen...så det finns en poäng där....

Nu ska jag sova..imorgon ska jag till en barnpsykoklog som jag kontaktade för en månad sedan,
Sen är det en gårdsfest på dagis..och jag ska springa mellan två avdelningar..jippie..not!
Bara barnen har det roligt så är det värt det..
Jag är en såndär mamma som ska gå på allting..mina barn kommer hata mig sen haha..varför gick vi på den dära..och varför var vi tvungna att gå med dit? mamma du skämmer ut oss... haha jag kan se det framför mig redan haha :)
Godnatt

Kommentarer
Postat av: Lotte

du verkar ha fullt upp du!! :p



vad roligt att du tyckte om tårtan :)

2010-06-07 @ 15:28:10
URL: http://bullemamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0