Hemkommen från sjukan

Kom hem igår kväll frå NÄL med lilleman som åkte på RS viruset och slutade andas här hemma.
Han blev knallblå och blev helt lealös och jag fick totalt panik och skakade liv i honom samtidigt som jag ringde 1177 som hade 30 min väntetid när man var nummer ett i kön...var skiträdd vill jag lova.
Väl inne på akuten kom det in en utlänsk kvinnlig läkare som inte kunde språket så bra..jag förstod henne men hon förstod inte mig i princip.
Jag sa att det var rs virus medans hon sa att det nog är en förkylning för hon misstolkade hela tiden när jag förklarade symptomen.
Efter några timmars väntan kom provsvaren som visade positivt på RS..blev inlagd på barnavdelningen..och dom sa att jag blir kvar iaf ett dygn..så jag trodde att dom skulle ta ut slemmet från luftvägarna och skicka hem oss med någon medicin eller något.
Men nej ..dagen efter gick läkaren rnden runt kl 10 och sa att vi lär bli kvar här säkert en vecka...då kom paniken..emelina och tindra var hemma med ellen som skulle hem dagen efter för hon var själv sjuk.
Och jag saknade barnen som fan...
Försökte få personalen att inse att jag inte hade någon som kunde ställa upp och passa barnen..dom flesta jag känner klarar bara av att passa endast Tindra..tråkigt men så är det.
Men fick nej efter nej varje gång jag tjatade typ....till slut fixade kuratorn åt mig så jag fick ta dit Tindra..så hon fick bli inskriven som vårdbarn för att få vara där med mig.
Mamma fick ta Emelina..och hon var själv super sjuk men men...

Dagarna gick. och lilleman fick inhalationer hela tiden och behövde syrgas i flera dagar..jag låg och kollade honom hela nätterna så jag sov ej för jag var så nervös..för bebisar ligger ju ej stilla så dom fäktar bort syrgas tratten så man får hela tiden lägga den rätt när poxen larmar.

Han fick näsdroppar, slutade äta så det var nära att dom skulle sonda han men till slut gick det.
5:e dagen tror jag det var vi fick ta ut honom i barnvagnen en runda...Tindra hade ju ej vart ute någonting eftersom man ej får gå utanför rummet med bebisen för smittorisken.. men den dagen klarade han sig utan syrgasen nästan hela tiden..fick den igen under halva natten och sen tog dom bort den helt efter att jag hade tjatat hur många gånger som helst att jag ville att dom poxade först så jag kunde känna mig lugn.
Läkaren återkom på eftermiddagen och ville att vi avvaktade till kl 18..detta var igår på 6e dagen..
kl 18 kom nästa läkare..samma som kom in första dagen...och han skrev ut oss äntligen. men jag var så rädd att han inte skulle kunna syresätta sig ordentligt så jag bad att få vara kvar ifall att men han sa attd et var ok att åka hem.
Jag trodde inte det var sant..för jag vågade inte hoppas någonting..

Jim kom och hämtade oss och körde hem oss...sen hämtade han Emelina..och vi började gråta båda två..saknade henne sjukt mycket dom 6 dagarna:(

Var vaken inatt för jag var jätte nervös eftersom det finns ej syrgas att få tag på på uddevalla sjukhus ifall det händer någontin...då måste man till NÄL..men det gick bra..och det har varit bra hela dagen förutom att han hostar jättemycket och får jätteont av det så han får alvedon var 6e timma..han har slem i halen när han ätit så man får bära på han en halvtimma efter när han hostar så han får ut det.

Har storstädat lägenheten idag för den var stökig när jag kom hem..har rensat bort vinterkläderna och ställt fram vår ytterkläderna istället :) Tvättat ett ton tvätt efter sjukhuset nu..och nu ska jag laga mat och hålla koll på emelina som sysselsätter sig med att slå tindra :(

uppdaterar ikväll..

Kommentarer
Postat av: Maria

nej med gud va hemskt skönt att lille mannen mår bättre nu :) han får krya på sig lilla prinsen jo inte alls kul med rs viruset gick igenom det med sessan :(

2010-04-12 @ 00:29:47
URL: http://mnielsenl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0